måndag 16 januari 2012

Smörbullar

Bakade lite härligt goda smörbullar idag gjord på karlsbaderdeg. En karslbaderdeg innehåller mycket smör och ägg och det blir så härligt lätta och luftiga bullar med mycket smörsmak, tokgott helt enkelt :-). Man behöver inte fylla dom med smörfyllning, de blir mycket goda som släta bullar. Eller varför inte fylla dom med äppelmos eller vaniljkräm.

Smörbullar
25-30 stycken

50 gram jäst
250 gram kall mjölk
700 gram vetemjöl
100 gram strösocker
15 gram bakpulver
2 ägg
5 gram salt
200 gram rumsvarmt smör

Gör så här:
  1. Lös upp jästen i mjölken.
  2. Tillsätt övriga ingredienser utom smöret.
  3. Bearbeta degen i maskin eller för hand i ca 5 minuter och tillsätt sedan smöret klickvis.
  4. Bearbeta degen igen i maskin i ca 10 minuter, eller för hand 15-20 minuter, tills den är elastisk och följsam.
  5. Låt degen vila i 10 minuter.
Smörfyllning
200 gram rumstempererat smör
200 gram florsocker
20 gram vaniljsocker

1 ägg + en skvätt vatten till pensling.
Pärlsocker till garnering.

Gör så här:
  1. Lägg degen på mjölat bord och dela den i 25-30 bitar.
  2. Rulla till bullar.
  3. Lägg i bullformar på plåt med bakplåtspapper och låt jäsa i ca 1 timme.
  4. Rör under tiden, eller vispa ihop fyllningen till en slät kräm. Lägg krämen i en spritspåse.
  5. Pensla bullarna med ägg och spritsa en klick fyllning i varje bulle. Tryck ner spritspåsen en bit i bullen så att fyllningen lägger sig i mitten. Garnera med pärlsocker.
  6. Grädda mitt i ugnen i 225 grader i 8-10 minuter.

18 kommentarer:

  1. Ja det där fatet önskade jag stod hemma hos mig jst nu:)

    SvaraRadera
  2. Ooh va gott det är med smörbullar! Vill ha!!:)

    SvaraRadera
  3. Håller med AnnSofi och Amy, blev grymt sugen på bullar, nu!!! Måste testa detta recept nästa gång det vankas bullar.

    SvaraRadera
  4. mmm så gott. Bullar i alla dess former är min stora akilleshäl.
    //V

    SvaraRadera
  5. Dom ser ju super goda ut! Och jätte fina! (:

    SvaraRadera
  6. Mums, smör kan man ju inte få för mycket av!

    SvaraRadera
  7. De såg goda ut =) Måste absolut testa detta recept.
    Men hur mycket är 250 gram mjölk i dl?
    Hittade din blogg häromdagen och insåg att jag MÅSTE kika in här ofta. Många goda recept. Man får tacka =)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Nej MEN så gott! Btw, jag tror att det är en sån där som har landat på min mage.

    SvaraRadera
  9. Jag bara älskar dessa bullar. Jag ska "sno" detta recept och baka dem en dag.

    Jag har lagt dig i min inspirations-spalt på min cupcake´s blogg och hoppas att det är ok, annars är det bara att titta in och säga till. kram blomman

    http://cupcakeanddreamz.blogspot.com/

    SvaraRadera
  10. De ser så goda ut. Kalsbardebullar gillar jag, med en smörfyllning verkar de ännu godare!

    SvaraRadera
  11. Tack för era svar, ja det är mycket smörsmak på dom :-) , Blomman skall genast kika in på din blogg :-), Camilla 2,5 dl

    SvaraRadera
  12. Mums! Dessa såg goda ut. :o)

    SvaraRadera