lördag 10 november 2012

Morotskaka


Morotskaka har jag aldrig bakat själv tidigare, ätit det har jag gjort många gånger och det blir så tokgott med den härliga glasyren på, själva kakan påminnde mig allt om julen då den innehåller julkryddor som ingefära, kanel och kardemumma. Apropå jul så luktade det verkligen jul när jag steg ur bilen utan för ICA i Kungälv idag, orsaken vara att Göteborgs Kex måste ha gräddat pepparkakor för det luktade verkligen nygräddade pepparkakor, så gott :-). Receptet kommer från Leila Lindholms bok a piece of cake.


Morotskaka
3 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 1/2 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
1/2 tsk malen ingefära
1 nypa salt
1 1/2 dl solrosolja
4 1/2 dl rårivna morötter

Cream Cheese Frosting
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Skal av 1 lime
100 g philadelphiaost

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 150 grader.
  2. Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt. 
  3. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten.
  4. Tillsätt solrosolja och rårivna morötter.
  5. Fyll smeten i en smord form och bröad kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
  6. Grädda i mitten av ugnen i cirka 55 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.Låt morotskakan svalna.
  7. Gör nu Cream Cheese Frosting
  8. Vispa alla ingredienser krämigt.
  9. Bred frostingen över morotskaka.
  10. Garnera ev med strössel

8 kommentarer:

  1. Så fin och hög morotskaka! En av mina favoritkakor!

    SvaraRadera
  2. Jag älskar systrarna Voltaire morotskaka *mumma* kool orange/svart strössel, var hittade du den?

    SvaraRadera
  3. Åh morotskaka är ju sååå gott!

    SvaraRadera
  4. Så gott, och så kan man ju få låtsas att det är lite nyttigare också med morötterna i:)

    SvaraRadera
  5. Tack för era kommentarer, Så gott och Mårtensson givetvis nyttig kaka, den innehåller ju morötter :-), massa vitaminer liksom.

    Aila, strösslet budade jag hem på Tradera, nytt givetvis :-), budade hem en mängd olika Halloweenströssel biligt, men det kan finnas i webtårtbutiker

    SvaraRadera