lördag 24 november 2012

Mjuk pepparkaka

Mjuk pepparka är så tokgott och så juligt,för att göra den extra god så bröade jag formen med smulade pepparkakor :-) istället för ströbröd. Bara en vecka kvar till advent, längtar :-) älskar veckorna innan jul men så fort julen är över är jag lika trött på julpyntet som jag älskade det innan. Roligare att pynta nu när man har tre småkillar i huset.Fast porslinstomtar får man nog vara sparsam med att sätta fram om man har en klåfingrig 2,5 åring i huset. Funderar och klurar på vad jag skall göra för julgodis i år. Lakritskola och vaniljfudge är säkra kort. Då jag köpte pralinformar förra julen blir det chokladpraliner i år med några smarriga fyllningar. Till min absoluta stora fasa tog mitt bildkonto som är kopplat till bloggen slut igår, jag har varit dum att inte minska bildernas format så nu var kvoten på kontot fyllt och jag kunde inte lägga in fler kort, löste det tillfälligt genom att rensa bort visa inlägg men det hjäper ju bara för stunden, vill ju liksom inte starta en ny blogg, hoppas nu har löst det genom att koppla ett extra mailkonto till bloggen.


Mjuk pepparkaka
100 g smör
2 dl farinsocker eller strösocker
2 ägg
1 dl  gräddfil
1/2 dl lingonsylt
3 dl vetemjöl
1 msk kanel
1 tsk malda kryddnejlikor
1 tsk ingefära
1 tsk bikarbonat eller 2 tsk bakpulver
Gör så här
  1. Sätt ugnen på 175°. 
  2. Smörj och bröa en form (1,5 l). Jag mixade pepparkakor och bröade med det.
  3. Rör rumsvarmt smör och socker poröst. 
  4. Tillsätt äggen, ett i sänder, och rör kraftigt. 
  5. Rör ner gräddfil och sylt.
  6.  Blanda mjöl, kryddor och bikarbonat eller bakpulver. 
  7. Tillsätt mjölblandningen och rör så att det blir en jämn smet. 
  8. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen, 50-60 min. 
  9. Låt svalna under formen så behåller den sin saftighet bättre.
Receptet kommer från Arla

8 kommentarer:

  1. Mmm, mjuk pepparkaka är alltid gott. Ett glas mjölk till! :)

    Har man ett bildkonto? Årsvis eller?

    SvaraRadera
  2. Tina : Igår när jag skulle lägga in en bild i gårdagens inlägg så sa blogspot att lagringsutrymmet på 1 GB eller 1024 mb som finns i picasa webbalbum (Visste inte ens att bilderna lagras där) var fullt och att jag måste uppgradera lagringsutrymmet genom att köpa mera utrymme om jag vill lägga in fler bilder, det hade jag ingen lust med men fick tillslut kopplat ett nytt emailkonto till bloggen som jag nu loggar in med och på så sätt har nytt lagringsutrymme på 1 GB

    SvaraRadera
  3. Bra idé att använda smulade pepparkakor att bröa formen med! Den ser väldigt god ut!

    SvaraRadera
  4. Det visste jag inte ens om att man har begränsat utrymme för bilderna på bloggen, bra du berättade det!!!
    Mjuk pepparkaka är så gott, gjorde själv en häromdagen!!

    SvaraRadera
  5. Ja, pepparkaka är jättegott, och kommer säkert att utnyttjas flitigt som smaksättare i det här huset :) Kul idé med smulade pepparkakor att bröa med!

    SvaraRadera
  6. Oj vad jobbigt med bilderna. Mjuk pepparkaka är en verklig favorit här hemma. Kul idé med smulade pepparkakor. Det ska jag prova nästa gång.

    SvaraRadera
  7. Me encanta!!! Muy bueno!!! Besos!!!

    SvaraRadera
  8. För det första, vilken smart lösning på fotoproblemet, vi är snart på väg att ha fyllt vår kvot och funderade på att betala in för extra utrymme när det väl är dags. Men då ska vi komma ihåg din lösnig när det kommer dithän.

    Och ja tack, skickar du några skivor av din goda kaka så skickar vi upp några av saffransbullarna.

    SvaraRadera