fredag 2 november 2012

Lite Halloweenkakor till barnen


Gjorde lite Halloweenkakor till barnen idag, just denna deg håller formen bra under gräddning eftersom den inte innehåller något bakpulver. Dessvärre blir de ganska smaklösa och lämpar sig bäst för kakor med glasyr, glasyren i sig är ju så söt och strösslet med,så då är denna kakdeg perfekt. För att få extra smak på dom tilsatte jag lite gräddkolaessens, blev mer smak på dom då. Är fortfarande på jakt efter det ultimata receptet för denna typ av kakor, en deg som både håller formen under gräddning och smakar mycket.Glasyren gjorde jag på lite florsocker och citronsaft.


Vaniljkakor
100 g socker
100 g florsocker
3 tsk vaniljsocker
2 st ägg
450 g vetemjöl (siktat)
200 g smör
Ev smakessens och pastafärg

Gör så här:


  1. Blanda ihop florsocker och socker i en matberedare.
  2. Tillsätt äggen och fortsätt mixa.
  3. Tillsätt det siktade vetemjölet och smöret och mixa tills degen precis kommer ihop.Tillsätt ev smakessens och pastafärg.
  4. Knåda degen lätt för hand på mjölat bakbord
  5. Lägg plast runt degen eller lägg degen i en plastpåse. Kyl i kylskåp i 2 timmar.fram lite av degen i taget och kavla ut på mjölat bord. Den är lättast att kavla när den är kall och hård. 
  6. Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen, 170 grader i ca 10-12 minuter.

6 kommentarer:

  1. Vilka fina kakor! Och smakessens låter bra att använda för att få mera smak på dem!

    SvaraRadera
  2. Tänker på de vita kakorna man alltid gjorde till jul förr, huga vad de inte var goda:) Då låter dessa mycket bättre med smakessens.

    SvaraRadera
  3. Jag
    Tycker det är väldigt fint och roligt med dekorerade kakor, men det blir ju inte så gott tyvärr (inte med mina recept i alla fall). Jag har Lilaloas chokladkakerecept och det är både gott och bra för ändamålet. Men glasyr får jag inte till att smaka annat än bara sött eller möjligen väldigt artificiellt.

    Bra tips på god glasyr mottages alltså tacksamt :-)
    /Kakbiten

    SvaraRadera
  4. Oj va mycket gott :)
    Ha en skön hallowen
    kram
    fia

    SvaraRadera