söndag 26 maj 2013

Rabarberscones och rabarbersylt



Gjorde lite härliga rabarberscones i helgen som jag serverade med rabarbersylt som jag gjorde i fredags, så tokgott :-)

Rabarbersylt

1 kg rabarber

1/2 dl vatten

1 kg syltsocker


Gör så här

  1. Skölj rabarbern och skala den om det behövs. 
  2. Skär den i 1 cm breda bitar och koka upp tillsammans med vattnet. 
  3. Koka i 10 minuter.
  4. Rör i syltsocker och koka upp under omrörning i 3–5 minuter. 
  5. Häll upp på väl rengjorda varma burkar och sätt på locket och låt kallna. Jag brukar låta mina svalna upp och ner, dvs sätta dom med locket nedåt.Det sägs skapa ett vakuum i burken samt att den varma sylten tar död på eventuella bakterier som kan finnas i locket.  Förvara svalt och mörkt.  Själva burkarna diskar jag i diskmaskinen så att de är ordentligt rena och stoppar sedan in dom i ugnen på 100 grader under tiden som jag gör marmeladen.



Rabarberscones

200 g rabarber
3 msk socker 


Deg:

5 dl vetemjöl
75 g smör
3/4 dl socker
1,5 tsk bakpulver
1 krm salt
1 ägg
1 dl mjölk 


Gör så här:

  1. Ansa och skär rabarbern i bitar. Blanda bitarna med sockret. Sätt ugnen på 225 grader 
  2. Blanda mjöl, socker, smör, bakpulver och salt i en matberedare 
  3. Tillsätt ägg och mjölk och blanda ihop till en deg. 
  4. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och arbeta in rabarberbitarna, men inte den vätska de eventuellt avgett. 
  5. Platta ut degen till en 2 cm tjock kaka och lägg på en plåt med bakplåtspapper. 
  6. Skåra med mjölad kniv. 
  7. Grädda i nedre delen av ugnen ca 25 minuter.

2 kommentarer:

  1. Rabarber är så gott och jag gillar scones, så det måste bli jättegott med rabarber i dem. Och att sedan använda rabarbersylt till, ja tack :)

    SvaraRadera