måndag 6 februari 2012

Vetelängd

Passade på att baka en vanlig ofylld flätad vetelängd när jag ändå bakade lite släta bullar, ibland är det himla gott med  ofylld vetedeg. Går dessutom lätt och snabbt att baka. Jag använde fett vanligt recept på vetedeg och delade degen i 2 delar, hälften blev släta bullar och hälften blev en veteläng, en stor sådan :-), kunde lätt ha gjort 2 längder av den istället. Så got när den är nygräddad och varm med ett glas kall mjölk till.

Vetedeg
75 g jäst
500 g kall mjölk
1200 g vetemjöl
200 g strösocker
200 g smör, rumstempererat
20 g kardemummakärnor, stötta
5 g salt
 
1 ägg + en skvätt vatten till pensling

Garnering
Pärlsocker

Gör så här
  1.  Lös upp jästen i mjölken och tillsätt övriga ingredienser.
  2. Bearbeta degen i maskin i 12-15 minuter, eller för hand i 15-20 minuter, tills den känna smidig och elastisk.Gör ett glutentest för att försäkra dig om att degen är tillräckligt bearbetad.
  3. Låt degen vila i 10 minuter innan du börjar forma den till valfria bullar eller längder, går att fylla med tex smör, kanel och socker.
  4. Låt jäsa i rumstemperatur i ca 1 timme.
  5. Pensla vetelängden med uppvispat ägg och garnera med pärlsocker. De släta bullarna brukar jag inte pensla.
  6. Grädda bullarna i 225 graders ugnsvärme i 10–12 minuter.
  7. Grädda vetelängden längst med i ugnen i 225 grader i ca 25 minuter.

9 kommentarer:

  1. Så fin! Perfekt gyllene färg:) Bara kaffet som fattas;-D

    SvaraRadera
  2. Det ser verkligen gott ut!
    Tänkte bara söga att jag bytt blogg. Du får gärna länka till min nya blogg & ta bort min gamla :)
    mvh bullmamman

    SvaraRadera
  3. Mums så gott, jag håller med om att det är jättegott med vanliga ofyllda vetebullar och längder. Men kardemumma är ett måste. Blev grymt bullsugen så det får väl bli lite bullbak i veckan.

    SvaraRadera
  4. Gott och ibland är det så gott med ofyllda bullar!

    SvaraRadera
  5. Så proffsig och god den ser ut!

    SvaraRadera
  6. Så gott med rika riddare på vetelängd när den blivit lite torr!

    SvaraRadera
  7. Jättefin vetelängd,
    Ser jättegott ut :)

    SvaraRadera
  8. Tack för era kommentarer :-), Sara, ordnat

    SvaraRadera