lördag 4 februari 2012

Mumsiga Semlor

Bakade lite härligt mumsiga semlor till lördagskvällen. Så gott, passar ju bra nu när det snart är semledagen, självklart skall det vara mycket mandelmassafyllning i :-). Själva mandelmassan gör jag genom att mixa likadelar mandelmjöl och strösocker och blandar i lite äggvita för att få en lagom konsistens. När jag vispar grädden brukar jag trä en lagom stor plastpåse över bunke och elvisp, så slipper man grädde över hela köket :-), grädde har ju verkligen en tendens att skvätta ur bunken när man vispar den. Receptet kommer från Roy Fares, just de han bakade i Go Kväll. Ett recept jag verkligen blev helnöjd med.

Semlor
ca 14 st

Fördeg:
200 g mjölk (2 dl)
300 g vetemjöl (5 dl)
25 g jäst

Gör så här:
Värm upp mjölken till fingervarmt. Blanda sedan i det med vetemjöl och jäst och kör det i en matberedare på mellan fart tills fördegen gått ihop till en deg, låt vila i ca 15 min.

Andra degen
150 g vetemjöl (2 1/2 dl)
1 st ägg
2 g salt (1/2 tsk)
5 g kardemumma (1 msk)
80 g smör
80 g strösocker (1 dl)

Gör så här:
  1. Blanda i resterande ingredienser i fördegen och kör någon minut på låg hastighet sen lite snabbare i cirka 7 minuter tills degen blivit glansig och fin.
  2. Dela degen på 14 lika stora bitar cirka 60 g/st. Runda bullarna med händerna och lägg på plåt med bakplåtspapper. 
  3. Låt jäsa under duk till dubbel storlek i cirka 1,30 – 2 timmar. 
  4. Grädda mitt i ugnen på 250 grader in, sänk direkt till 200 grader och grädda i ca 8 min, tills bullen fått en fin gyllenbrun färg.
  5. Låt svalna på galler under bakduk. Det är bästa att frysa in de du inte skall äta samma dag.
Mandel fyllning
500 g mandelmassa
50 g mald mandel (1 dl)
50 g hackad mandel (1/2 dl)
5 g kardemumma (1 msk)
20 g vaniljsocker (2 1/2 msk)
90 g florsocker (1 1/2 dl)
150 g mjölk (1 1/2 dl)

1 l vispgrädde

Gör så här:
  1. Blanda samman alla ingredienser förutom mjölken till en massa, blanda sedan i lite i taget av mjölken och blanda väl tills du har en fin mandel fyllning.
  2. Vispa grädden lätt och luftig.Klipp ett triangellock med sax. 
  3. Ta ut lite bulle med hjälp av en kniv så att det blir ett lagom stort hål.
  4. Lägg i mandelmassa och spritsa på vispad grädde och pudra på florsocker med en tesil.

13 kommentarer:

  1. a roy har grymt goa bakverk som han gör,och stor inspiration hittar man på hans sida.
    dessa ser perfekta ut

    SvaraRadera
  2. Vad smart med plastpåse över bunken. Det brukar ju vara fint vitprickigt efter gräddvispning. Det tipset ska jag anamma vid nästa vispning.
    Titta gärna in hos mig en sväng :-)

    SvaraRadera
  3. Har märkt att det är en väldig skillnad beroende på vilken bunke man har. Har en med raka kanter, skvätter inget alls och en med utåtsluttande kanter (IKEAs) och det blir grädde överallt!!

    SvaraRadera
  4. Nu skulle det allt smaka med en semla, eller fastlagsbulle som vi säger. Dina ser jättegoda ut, med tillräckligt med fyllning. :)

    SvaraRadera
  5. Åhh så gott det ser ut, verkligen jättefina semlor (ser ju precis ut som köpta :)). Jag har också gjort egna men de ser verkligen hemmagjorda ut kan jag lova :)... Mysig och fin blogg har du och många smarriga recept som jag garanterat kommer att prova :)!

    SvaraRadera
  6. Och jag är precis klar med min semla inlägg.

    SvaraRadera
  7. Va fina de blev! Tycker inte om semlor, men de ser alltid så goda ut att jag alltid blir sugen på att testa...

    SvaraRadera
  8. gott gott !! Jag gillar dock mest grädden...

    SvaraRadera
  9. Hej! När du bakade dessa använde du varmluftsugn då och använde du i så fall den ugnsvärme som anges i receptet? Tack för en toppenblogg!!! mvh Frida

    SvaraRadera
  10. jag glömde min andra fråga: använde du assistent/kitchenaid och isf använde du degkrok eller rulle? Det är ju så lite degvätska så jag funderar på om man kanske ska använda elvispens degkrokar?
    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  11. Tack för era kommentarer och anonym, jag använder vanlig ugn och i köksmaskinen använde jag degkroken, körde inte i matberedaren.

    SvaraRadera
  12. Oj vad snygga du har fått dem! *imponerad*

    SvaraRadera