lördag 25 februari 2012

Blåbärspaj


Bakade lite mumsig blåbärspaj idag, får allt lite sommarkänsla  :-). Gjorde pajen i en mindre form som är mer lagom till oss här hemma.Pajformen kommer från IB Laursen och är 18 cm älskar det porslinet, även den lilla rosa kannan kommer därifrån.Givetvis skall det vara massor med vaniljsås till :-).

Blåbärspaj

Pajskal:
1.5 dl vetemjöl
1.5 msk socker
50 g smör
0.5 st ägg

Fyllning:
100 g frysta blåbär, Fast jag tog mer än 100 gram blåbär då jag tyckte det blev för lite
socker

Smuldeg:
1.5 dl vetemjöl
75 g smör
0.5 dl socker
0.5 st ägg
0.25 dl flagad mandel

Gör så här
1. Blanda ingredienserna till pajskalet i en matbredare.
2. Pressa ut degen i en pajform.
3. Ställ pajskalet i frysen i cirka 30 minuter.
4. Blanda smuldegen med fingrarna.
5. Lägg blåbären och sockret i pajskalet och täck med smuldegen.
6. Ställ in i ugn i 200 grader i 25 minuter.

13 kommentarer:

  1. Det porslinet är ju såå fint! Vill jag med ha ;)
    Ser gott ut med paj, vårkänslor =)

    SvaraRadera
  2. Det såg inte tokigt ut det där :)!

    SvaraRadera
  3. Så gott och med vaniljsås till, mums!

    SvaraRadera
  4. Vilket fint porslin!!! Jag vill oxå ha...
    Och blåbärspaj är sååå gott!

    SvaraRadera
  5. Älskar både IB Laursens porslin och båbärspaj!

    SvaraRadera
  6. Fint porslin och en blåbärspaj att dö för! =)

    SvaraRadera
  7. Fin pajform :) Och blåbärspaje är riktigt gott!

    SvaraRadera
  8. de här är en av mina stora favoriter,sjukt gott speciellt med pajskal och smuldeg,finns inget godare än blåbärspaj enligt min mening.

    SvaraRadera
  9. Härligt! Blåbärspaj är den bästa av alla pajer:)

    SvaraRadera
  10. Ser jättegott ut! Jag älskar också det porslinet, har den stora rosa kannan framme jämt! Kram Anna

    SvaraRadera
  11. Gjorde faktiskt en blåbärspaj igår, DET var så supergott måste jag säga.
    Ha en bra dag,
    Nadja

    SvaraRadera