lördag 18 februari 2012

Death by chocolate muffins


Älskar chokladmuffins med mycket smak och just death by chocolate är en kaka som ger mycket chokladsmak :-), istället för att grädda den i en sockerkaksform så gräddade jag i muffinsformar. Hällde på lite smarrig chokladglasyr och strödde över kokos, tokgott :-). Receptet kommer från boken Söta saker av Theresia Erneborg.
 
Muffins
12 stycken

150g smör
200g choklad med 70 % kakaohalt
2½ dl strösocker
4 ägg
1 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
½ dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 dl Crème fraîche

Glasyr:
100 gram mjölkchoklad
1 dl vispgrädde
Kokos

Gör så här:
  1. Smält smöret. Bryt chokladen i småbitar, lägg dem i det smälta smöret och rör tills de har smält och löst sig helt.
  2. Vispa strösocker och ägg lätt och rör sedan ner chokladblandningen och de övriga ingredienserna.
  3. Häll smeten i muffinsformar som du ställt i en muffinsplåt.
  4. Grädda mitt i ugnen i 200 grader, i,15-20 min uter.
  5. Låt svalna på galler under bakduk.
  6. Finhacka chokladen. Koka upp grädden, häll ner chokladen och rör till en jämn smet. Låt svalna något.
  7. Bre detta över dina muffins och strö över kokos.


      21 kommentarer:

      1. oj oj oj! Det här måste jag testa, ser ju hur gott ut som helst!

        SvaraRadera
      2. Oj så gott det låter! Härliga!

        SvaraRadera
      3. Kan det bli godare?! Låter jättegoda.

        SvaraRadera
      4. Åh, choklad kan man aldrig få för mycket av. Har funderat på om jag skulle göra en stor maffig Death by chocolate-tårta till dotterns kommande födelsedag. Hon har beställt chokladtårta nämligen...

        SvaraRadera
      5. åh dem ser ju verkligen mumsiga ut,choklad får man aldrig nog av

        SvaraRadera
      6. Oj mumsigt, undrar hur många points det ger på viktväktarna ;-)

        SvaraRadera
      7. Tjoho! En muffins som jag skulle kunna slåss för att få äta av:) Jag älskar choklad!

        SvaraRadera
      8. Det där lät sååå gott.

        http://smaskelismaskens.blogspot.com/

        SvaraRadera
      9. Tack allihopa för era kommentarer, gillar man choklad gillar man dessa :-)

        SvaraRadera
      10. Det där måste testas när godissuget slår till nästa gång!

        SvaraRadera
      11. Jag testade den häromdagen, fast i stor form. Gud så god, helt sjukt!!! Har bloggat om den och länkat till dig :)

        SvaraRadera
      12. Jag testade att baka muffinsen i dag och det var verkligen
        de godaste chokladmuffins jag har ätit och bakat... Så super
        goda och fluffiga. Absolut mina favoriter blir dem.
        Tack för receptet !
        Må gott Pia
        http://muffinspia.blogg.se

        SvaraRadera
      13. Åh måste prova!Dock hittade jag inte någon ugnstemp?

        mycharmbracelet.wordpress.com

        SvaraRadera
      14. Oj det hade jag glömt, brukar grädda i 200 grader

        SvaraRadera
      15. 175 grader om det är i en bakform

        SvaraRadera