fredag 10 februari 2012

English scones med clotted cream och lemon curd

Bakade lite härligt goda scones med clotted cream och lemon curd idag, helt enkelt tokgott. Har aldrig ätit eller gjort egen clotted cream, har inbillat mig att det skulle vara svårt, men det är busenkelt, det enda är att det tar tid då den skall stå i vattenbad i 2 timmar, men man får ju inte röra i grädden så den sköter ju sig själv. Och lemon curd är bara så gott, perfekt att ha hemma då det passar till så mycket. Den håller ca 2 veckor i kylen. Hur länge clotted cream håller vet jag inte, fast den blir ju inte så långvarig i min kyl :-).


Detta blir mitt bidrag till Månadens Sötsak som denna månad har temat frukost

English Scones
6 stycken

4 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
50 gram smör, rumsvarmt
1,5 dl vispgrädde

Till pensling
2 msk vispgrädde
 


Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 225 grader.
  2. Nyp ihop de torra ingredienserna med matfettet.
  3. Tillsätt grädden och knåda till en smidig deg.
  4. Platta ut till en ca 2 cm tjock platta och tag ut 6 rundlar med hjälp av ett mått eller ett glas. 
  5. Pensla med grädden.
  6. Grädda på bakpappersklädd plåt ca tio minuter tills de fått fin färg.
  7. Ätes varma med clotted cream eller smör och marmelad.

Clotted Cream
ca 1 dl


6 dl  vispgrädde


Gör så här
  1. Häll grädden i en skål och ställ den i en kastrull med sjudande vatten. 
  2. Låt det sjuda 2 timmar utan lock. 
  3. Rör inte i grädden och låt den inte koka. 
  4. Ta upp skålen och låt den stå i kylen minst 12 tim. 
  5. Tag upp den tjocka gräddiga ytan med en sked. 
  6. Rör den smidig och slät. 
  7. Servera clotted cream med sylt till scones.

Lemon Curd
1 burk

125 gram smör
2,5 dl socker
3 ägg
3 citroner

Gör så här:
  1. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt socker och rör om tills allt är blandat.
  2. Vispa äggen fluffigt med elvisp.
  3. Ta av kastrullen och tillsätt äggvispet  i smörblandningen.Vispa hela tiden
  4. Finriv citronskalet och pressa ur saften ur citronerna. 
  5. Tillsätt skal och saft i äggblandningen och sjud i cirka 15 minuter. Rör hela tiden så att det inte bränns fast i botten eller börjar koka.
  6. Häll upp lemon curd i  rengjorda glasburkar, låt svalna och sätt på locket. Förvaras i kylen.

13 kommentarer:

  1. Har också funderat på att prova clotted cream nån gång men inte riktigt vågat. Men det är kanske inte så krångligt som det verkar?!

    SvaraRadera
  2. Vilken fin bild och vad smaskigt det ser ut!

    SvaraRadera
  3. Mina favoriter :) Nygräddade scones med lemon curd och clotted cream är något så underbart gott!

    SvaraRadera
  4. Åh, så fantastiskt gott! Vacker bild också.

    SvaraRadera
  5. Så gott med nygräddade scones mmm! Fin bild!

    SvaraRadera
  6. Jag måste säga att jag tycker din blogg är helt underbar! :) jag håller själv på att fixa en bakblogg nu, ska förhoppningsvis snart få den färdig :)

    SvaraRadera
  7. Men vad sugen jag blev på lemon curd det har jag aldrig gjort själv.
    Clotted cream har jag inte hört talas om är det bara grädde?
    Måste bara prova
    Ha en riktigt skön dag

    SvaraRadera
  8. Lemon curd verkar gott. De måste jag prova. :-)
    Tack för alla fina recept!
    Ha De

    SvaraRadera
  9. Yum!! Lemon curd är ju bara sååå gott. Dags att göra en sats snart igen :)

    SvaraRadera
  10. Kul att du testat att göra clotted cream. Jag har bara kikat på receptet innan och kan ju köpa här i affär men bra att det funkar fint att göra själv. :)

    SvaraRadera
  11. Tack för era kommentarer, ja Millan, det är bara grädde, inte så nyttigt :-) ,matarkivet, har aldrig köpt clotted cream, tänkte köpa det nästa gång jag är inne på English Shop i Göteborg, men busenkelt att göra själv,

    SvaraRadera
  12. Mmm. Synd bara att det inte finns opastöriserad double cream i Sverige för ännu mer genuin vara. Vi i Skåne har tur som kan köpa den i Danmark.

    SvaraRadera