lördag 20 november 2010

Chocolate Chip Cookies

Bakade lite nya goda chocolate chip cookies i veckan , hälften av degen blev kakor och den andra hälften av kakdegen stoppade jag i min vaniljglass, mumsigt värre :-). Jag brukar annars få ut ca 24 normalstora kakor av denna deg. 
100 gram rumsvarmt smör
2 dl farinsocker
1/2 strösocker
1/2 tsk äkta vaniljsocker
1 ägg
1,5 dl vetemjöl
3 dl havregryn
0,5 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
200 gram milk chocolate chips 

Gör så här: 
  1. Rör ihop smöret med farin, strö och vaniljsocker.
  2. Tillsätt ägget under kraftig omrörning.
  3. Blanda mjöl, havregryn, bikarbonat samt saltet och blanda ner det i smeten.
  4. Hacka chokladen grovt och blanda ner den i smeten, se till att allt blir ordentligt blandat.
  5. Rulla 24 bollar och lägg dom glest på plåtar med bakplåtspapper.
  6. Grädda i 175 grader i c:a 10-12 minuter. Låt kallna på plåten

9 kommentarer:

  1. Jag undrar vilket märke på chocholate chipsen du använder? Själv brukar jag hacka ner choklad för jag tycker a´tt det är svårt att hitta ett gott färdigt alternativ.

    SvaraRadera
  2. Frostrosor: Jag köpte mina chocolate chips hos English Shop http://www.englishshop.se/Products%281%29.asp i Göteborg, men nu har ju Odense börjat sälja chokladknappar/pellets i vanliga matbutiker och de passar ju perfekt till dessa kakor

    Erika: Mumsigt värre :-)

    SvaraRadera
  3. Jag har bakat kakor ikväll. Inte mycket slår en chokladkaka med ett glas kall mjölk, det är då ett som är säkert! :-)

    SvaraRadera
  4. Jag är på jakt efter det bästa receptet på chocolate chip cookies och det här ser verkligen urgott ut! Ska definitivt provas.

    SvaraRadera
  5. Caroline: Prova de gärna, så goda :-)

    SvaraRadera
  6. Dessa var de godaste jag någonsin bakat!!

    SvaraRadera
  7. Nu är de andra gången jag bakar dessa och har nu lagt i lakritspulver samt salmiak-strössel i halva satsen och vilken succé!
    Den andra satsen la jag i jordnötssmör samt jordnötter!
    Tack ännu en gång för ett kalasrecept!
    /Emelie

    SvaraRadera