torsdag 15 mars 2018

Donsöbröd


Bakade lite härligt gott bröd idag som påminner om hönökaka, så gott, är bäst att äta nybakade, så frys in det som inte äts upp samma dag.

Donsöbröd
12-14 kakor

13 dl mjölk, rumsvarm
100 g jäst
200 g smör, rumsvarmt
1,5 dl strösocker
1 msk salt
4 hg grovt rågmjöl
2 kg vetemjöl special

Gör så här:
  1. Rör ut jästen i mjölken.
  2. Blanda ner resten av ingredienserna, men ta inte allt mjöl på en gång, utan se efter hur mycket du behöver. arbeta degen elastisk och smidig, den brukar släppa kanterna när den börjar bli klar.
  3. Tag upp degen på bakbordet, gör 12-14 bullar och låt jäsa under bakduk i 45 min.
  4. Kavla med kavel och mot slutet en kruskavel till kakor med en diameter på 30 cm. Nagga med en gaffel om du inte har en kruskavel.
  5. Lägg på bakplåtspapper och låt jäsa under bakduk i 30 min
  6. Värm under tiden upp ugnen till 300 grader (min ugn går bara till 275 grader och det funkar lika bra det)  och låt en plåt stå i ugnen  under tiden så den blir riktigt het , jag har en baksten som jag använder istället för den heta plåten.   
  7. För försiktigt över en kaka med bakplåtspappret till den heta plåten/bakstenen.
  8. Grädda varje kaka för sig i 4-7 min beroende på ugnen. För mig var de klara efter 4 minuter.
  9. Låt kallna under bakduk och frys in så fort kakan kallnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar