lördag 20 augusti 2016

Äpplepaj/ Äpplekaka med kardemummaströssel




Äntligen hittar vi svenska äpplen i affären, själv vägrar vårat äppleträd vi planterade för några år sedan fortfarande ge äpplen. Så gott med äpplepaj, så det kommer bli många framöver. Ja himla mumsigt blev den, gillar kardemumma så kakan är helt i min smak. Fast jag tog bara 2 äpplen då 3-4 blev för mycket, eller så kanske mina var lite stora och jag gräddade den närmare 1 timme istället för 35 minuter innan den var klar. Ja självklart måste man ha hemmagjord vaniljsås till. massor med vaniljsås :-D.

Äppelpaj med kardemummaströssel

125 gram smör, smält, avsvalnat
1 1/2 dl strösocker
2 ägg
2 msk mjölk
rivet skal av 1 citron
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver 
1 tsk kardemumma 
2 tsk vaniljsocker 

Fyllning
3-4 äpplen, jag tog bara 2

Kardemummaströssel
1 msk hel kardemumma
50 gram smält smör
1 1/4 dl vetemjöl
3/4 dl strösocker

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Vispa socker ock smör pösigt.
  3. Tillsätt äggen ett i taget under fortsatt vispning.
  4. Rör i mjölk och citronskal.
  5. Rör ner mjölet som blandats med bakpulver, kardemumma och vaniljsocker.
  6. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
  7. Skala och skär äpplena i mindre bitar. Täck kakan med dom.
  8. Stöt kardemummakärnorna i en mortel. Blanda detta med det smälta smöret, socker och mjöl till en smulig deg.Strö detta över kakan.
  9. Grädda i nedre delen av ugnen i 35 minuter.
  10. Servera kakan ljummen med vaniljsås

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar