söndag 25 mars 2012

Klassiska våfflor

Precis som många andra åt vi våfflor idag. Gjorde förutom belgiska våfflor även klassiska våfflor , härligt frasiga och goda :-), självklart är vispgrädde och jordgubbsylt ett måste. Fast egentligen var det nära att det inte blev våfflor, första smeten så skulle jag testa Leilas frasvåfflor där vispgrädde ingår, men när jag smakade på smeten, ja tur jag gjorde det :-) så smakade den riktigt illa, beskt, bitter, svårt att säga, grädden måste varit sur trots att datumet inte var gammalt, syntes inget på den, inget när jag vispade den hellre. Hade inte tillräckligt med vispgrädde kvar så istället gjorde jag Leilas klassiska våfflor, fast nu tappade jag en full burk med bakpulver i golvet, jisses det var bakpulver överallt. Ja tillslut med det våfflor iallafall.

Klassiska Våfflor

5 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
4 st ägg
75 g smör
8 dl mjölk

Gör så här

  1. Blanda vetemjöl, salt, bakpulver, vaniljsocker och ägg med hälften av mjölken och rör till en slät smet.
  2. Smält smöret, häll i resterande mjölk och vispa ner det i smeten. 
  3. Tillsätt äggen. 
  4. Låt smeten svälla i 20–30 minuter.
  5. Värm våffeljärnet, pensla det med smält smör och grädda våfflorna gyllene.
  6. Servera dem nygräddade och varma med lättvispad grädde och sylt.

5 kommentarer:

  1. Det är alltid gott med våfflor, precis det här receptet gjorde jag oxå idag!!

    SvaraRadera
  2. Haha stackare. Allt som kan gå fel gör det. Kan bara tänka mig bakpulver överallt, det som flyger så lätt. All heder åt dig som ändå gjorde våfflor till slut. Jag hade nog beställt pizza ;-)

    SvaraRadera
  3. mums, men de blev väl inte frasiga med ägg i?

    SvaraRadera
  4. Låter som när jag stökar runt i köket ;-) Blir våfflorna frasiga även att det ägg i smeten?

    SvaraRadera
  5. Fast jag har bara gjort våfflor med ägg så därför tycker jag nog de är frasiga, dags att testa ett utan ägg :-), ja Lelias frasvåfflor som det egentligen var tänkt att jag skulle göra

    SvaraRadera